Servei de rellotges de teleassistència avançada

Iniciativa innovadora


Ajuntament d’Aitona
Nivell de maduresa
Què mesurem?Problema
El model actual de teleassistència està basat en tecnologies que no s'han adaptat a les noves necessitats de la població. El tradicional botó vermell/penjoll, que és dels anys 90, no permet donar resposta al repte actual de l'envelliment, on la tendència és estar a casa el màxim de temps possible, amb un alt risc d’aïllament i major vulnerabilitat. Davant d’aquesta situació, no hi ha prou recursos humans i econòmics per absorbir la demanda d’assistència social i necessitats actuals.
Solució
La solució és un nou servei d'atenció domiciliària basat en rellotges de teleassistència avançada, que permet a les persones usuàries poder alertar algun familiar i parlar-hi, si tenen alguna incidència o es troben malament, a través del rellotge amb mans lliures. El dispositiu també hi contacta en cas de detectar una situació de risc, de forma completament automatitzada, mitjançant un sistema de sensors de seguiment de l’activitat i la salut. Aquest servei està integrat en un ecosistema de cura intel·ligent, que també inclou la robòtica assistencial per a la cura a domicili i el sistema de monitoratge digital de la salut amb tauletes mèdiques.
Usuaris finals
Persones majors de 65 anys empadronades al municipi.
Tecnologia
- Plataforma web al núvol (servidors Amazon AWS zona EU WEST-1).
- Machine Learning, NLP i RPA.
Estat
Implantat. El sistema està en funcionament des d’agost de 2021.
Descripció
L'Ajuntament d’Aitona ha impulsat un model innovador i preventiu per a l’atenció domiciliària de les persones grans a través del servei de rellotges de teleassistència avançada. Gràcies al finançament europeu, gestionat pel Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, Aitona ofereix aquest servei com una prestació pública, universal i gratuïta per a totes les persones majors de 65 anys del municipi.
El projecte s’integra dins del Pla integral d’atenció sociosanitària domiciliària del municipi, que combina tres línies d’actuació coordinades: els rellotges de protecció en forma de teleassistència avançada, la robòtica assistencial per a la cura a domicili i el sistema de monitoratge digital de la salut amb tauletes mèdiques.
El servei disposa de 425 rellotges intel·ligents, que es distribueixen entre les persones majors de 65 anys del municipi. La distribució es fa de manera universal, garantint l’accés gratuït i amb acompanyament tècnic personalitzat.
Les característiques principals del dispositiu són:
- Funcionament autònom amb targeta SIM integrada de veu i dades, sense necessitat de connexió wifi.
- Detecció automàtica de caigudes, inactivitat prolongada o desorientació.
- Comunicació directa i bidireccional amb familiars o persones cuidadores, mitjançant trucades de veu amb mans lliures.
- Plataforma digital per a professionals i aplicació mòbil per a familiars amb seguiment en temps real.
El procediment per activar aquest servei és el següent:
- Alta d’usuaris/àries. Les persones usuàries del servei i el seu cercle proper es donen d’alta a la plataforma.
Les persones usuàries portadores del rellotge hauran de donar el consentiment per al tractament i la comunicació de dades a tercers per poder accedir al servei (dades de caràcter personal, d’activitat física, de salut i de geolocalització), de manera que el prestador del servei tecnològic, els familiars o personal d’operacions de la plataforma puguin tenir accés amb la finalitat exclusiva d’explotar el servei. - Entrega de dispositius. S’efectua l’entrega dels dispositius i assignació a cada família.
- Seguiment. Es fa un seguiment de l’adherència al dispositiu i acompanyament a la família al cap d’un dia i al cap de 2 setmanes, quan es verifica l’ús correcte, es resolen possibles dubtes d’ús, etc.
Aspectes jurídics
- La solució compleix amb el RGPD, que exigeix la cessió i consentiment d'ús de les dades de les persones usuàries del servei, indicades a la Descripció detallada.
Aspectes tecnològics
- Els dispositius se sotmeten a un pla de proves previ abans de la distribució (verificació de l’àudio altaveu i micròfon, la connectivitat de dades, l’acceleròmetre, la càrrega i la pantalla).
- Posteriorment, es verifica amb les persones usuàries el correcte funcionament dels dispositius (connexió del dispositiu a la plataforma, nivell de la cobertura mòbil i simulació d’una emergència sos, recepció correcta a la plataforma i verificació àudio).
- Per a un correcte funcionament, és recomanable un nivell de la cobertura mòbil del dispositiu entre el 25% i el 100%.
- El sistema disposa d’una app, que permet als familiars fer el seguiment del dia a dia i rebre notificacions.
Aspectes organitzatius
- Es realitza una formació prèvia al personal de Serveis socials, en aquest cas la persona responsable del servei, sobre el funcionament del dispositiu.
- El personal de Serveis socials actua com a primer nivell d’assistència dels rellotges quan hi ha alguna incidència (per exemple, canvi d’alguna peça) i disposen de material de recanvi dels dispositius. En funció del nombre d’usuaris, aquesta assistència podria requerir la implicació d’altres departaments municipals com el Servei d’Informàtica.
Actors i col·laboradors
Els actors clau i col·laboradors, tant públics com privats, que han estat indispensables per aconseguir dur a terme el projecte són:
- Centre de Serveis Municipal d’Aitona, prestador del servei d’assistència social i responsable del Pla integral d’assistència sociosanitària domiciliària.
- Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, organisme que ha gestionat el finançament mitjançant els fons europeus Next Generation EU.
- Empresa guanyadora de la licitació a l’Ajuntament d’Aitona.
Beneficis i impactes
Per a l’Ajuntament
- Millora de l’eficàcia i l’eficiència. L’automatització del sistema permet que els mateixos familiars puguin parlar amb la persona usuària davant d’una emergència i també és capaç de detectar si l’alerta ha estat atesa o, en cas contrari, avisar els serveis socials perquè actuïn en conseqüència.
- Estalvi de costos. El servei aporta una solució de protecció preventiva, amb tecnologia avançada i assequible, que fa sostenible el sistema en combinació amb les persones.
- Millora de la qualitat del servei. Es tracta d’un dispositiu intel·ligent i proactiu, mentre que el tradicional botó de teleassistència és un sistema reactiu.
Per a la ciutadania
- Millora del benestar de les persones. La resposta ràpida i automàtica davant de determinades situacions dona seguretat a les persones usuàries i tranquil·litat a les persones cuidadores i familiars, les vint-i-quatre hores del dia els set dies de la setmana.
- Major autonomia personal. El dispositiu permet cobrir una determinada eventualitat, perquè és una eina útil a l'hora de monitoritzar determinades activitats de dependència de les persones usuàries, fomentant i reforçant la seva autonomia a la llar.
- Servei accessible. És un model de teleassistència inclusiu on participa la família i que trenca amb la bretxa digital perquè és molt fàcil de fer servir i ho porta gent des dels 60 fins als 100 anys.
- Estalvi de costos. És un servei gratuït per a la persona usuària.
Costos
Aquest projecte ha estat finançat pel Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) de la Unió Europea, dins del marc dels fons Next Generation EU. La convocatòria ha estat gestionada pel Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, en el marc de la Línia 2 de projectes d’innovació tecnològica en la cura. Aquest finançament ha fet possible que el servei esdevingui una prestació pública, universal i gratuïta, garantint l’accés equitatiu a la teleassistència avançada per a tota la població gran d’Aitona.
Elements clau en la gestió del canvi
Els aspectes més importants a tenir en compte en el procés de gestió del canvi són:
- Col·laboració i disponibilitat de la família o cercle proper de les persones usuàries del rellotge per al funcionament òptim del servei.
- El servei té un impacte important en els beneficis, però no implica una alteració en la manera de treballar de l’organització i, per tant, la gestió del canvi és mínima. Es tracta d’un canvi principalment instrumental.
Indicadors d'èxit
Els indicadors SMART que evidencien la consecució dels objectius previstos són:
- Evolució del número/freqüència de les alarmes.
- Disminució del nombre d’intervencions familiars o agents externs necessàries per fer seguiment a la persona usuària.
- Disminució dels falsos positius d’alerta en un 47% (2025).
- Reducció del rebuig del dispositiu del 9% al 6% (2025).
Barreres i fracassos
Cal considerar els aspectes que poden posar en perill l'èxit de la solució i com superar-los:
- En una primera fase del projecte (inicis del 2021), es va realitzar una prova pilot amb un altre dispositiu que no va complir l’expectativa prevista, donat que el dispositiu no tenia cobertura suficient.
- En cas que algun ajuntament necessiti un desenvolupament a mida de solucions tecnològiques, adaptació visual o disseny personalitzat, cal tenir en compte que el projecte no ho inclou. Únicament contempla la implantació i posada en marxa de la solució durant el temps establert, que és l’opció que va seguir l’Ajuntament d’Aitona.
- El servei només inclou dues formacions a usuaris clau, per tant, no es formarà o capacitarà a usuaris finals fora d’aquestes dues formacions. En aquest cas, l'ajuntament haurà d’assumir la formació continuada.
Replicabilitat
El servei de rellotges de teleassistència avançada és replicable per qualsevol ajuntament que tingui persones grans al seu municipi. El model ha estat replicat totalment o parcialment en altres municipis que han mostrat interès per la seva adaptabilitat en entorns rurals. Actualment, el servei també està present a Sant Jaume d’Enveja, Naut Aran, Sant Guim de Freixenet, Montgai, Talavera i Vielha e Mijaran.
Actualització
Darrera actualització: juliol de 2025.
Més informació
- Aitona facilita rellotges de teleassistència avançada a quaranta veïns del municipi de més de 70 anys i que viuen sols
- Aitona presta a la ciutadania un servei de rellotges de teleassistència pioner i únic al territori
- Aitona impulsa la teleassistència per a majors de 65 anys amb la distribució de rellotges intel·ligents
- Estenen a Catalunya la teleassistència a domicili amb rellotges i tablets d'Aitona
425 rellotges intel·ligents disponibles per a les persones majors de 65 anys del municipi
Et pot interessar…

Gestió centralitzada de les consultes d’interoperabilitat a l’OAC

Bona pràctica

Sistema de control d’aforament de les platges

Iniciativa innovadora

Aplicació de la intel·ligència artificial en la gestió d’incidències

Iniciativa innovadora