Assignació automatitzada d’emplaçaments de propaganda electoral

Iniciativa innovadora

Ajuntament de Manresa

Xavier Naval

Nivell de maduresa

Què mesurem?
1
2
3
4
5
Digital Obert Personalitzat i proactiu Avaluació i rendiment de comptes Intel·ligent
Simplifica el procés de repartiment de fanals i espais gratuïts per a la propaganda electoral, realitzant les assignacions de manera fàcil i transparent.

Problema

En cada procés electoral, els ajuntaments han de distribuir espais gratuïts, com fanals i altres emplaçaments, perquè el partits polítics col·loquin pancartes i banderoles. Aquesta distribució es fa segons la representació obtinguda en les eleccions anteriors. Ara bé, aquest procés pot ser llarg i ineficient. D’una banda, s’ha de gestionar una gran quantitat d’emplaçaments. D’altra banda, és necessari consensuar les preferències de les formacions, la qual cosa sovint implica llargues reunions presencials. A més, si la Junta Electoral Central modifica els percentatges de representació durant el procés, pot ser necessari fer reajustaments. Això fa que el procediment sigui lent, poc eficient i difícil d’adaptar a canvis.

Solució

La solució consisteix en una plataforma web on els partits polítics poden seleccionar els fanals i emplaçaments on volen penjar la propaganda electoral, establint un ordre de preferència. Un cop finalitzat el període de selecció establert, el sistema realitza de forma automàtica el repartiment d’espai tenint en compte el nombre de fanals disponibles i l’ordre de prioritat dels partits, basant-se en els resultats de les últimes eleccions del mateix tipus. Aquesta solució automatitza tot el procés, assegurant que l’assignació sigui ràpida, equitativa i transparent.

Usuaris finals

Partits polítics que es presenten a una campanya electoral.

Tecnologia

  • Sistema SIG
  • Javascript

Estat

Implantat. En funcionament des de juny de 2023.

twitter icon LinkedIn icon

Descripció

L'Ajuntament de Manresa ha implementat una plataforma web que permet realitzar les sol·licituds i les assignacions d’emplaçaments de propaganda electoral de forma automatitzada entre els diferents partits polítics que participen en un procés electoral.

Els passos del procés d’assignació són els següents:

  • Els partits polítics accedeixen mitjançant usuari i contrasenya a la plataforma web de selecció d’espais de propaganda electoral, on poden veure els fanals, agrupats per lots, i emplaçaments disponibles.
  • Cada partit assigna una categoria de prioritat (de l’1 al 5) a cada lot de fanals i emplaçament, on el valor 1 representa els espais més desitjats i el valor 5 els menys desitjats.
  • Quan finalitza el període de selecció establert, el sistema assigna automàticament els lots de fanals i emplaçaments respectant l’ordre establert pel resultat de les últimes eleccions i les preferències indicades per cada partit.
  • El resultat de l’assignació es publica automàticament en el mateix espai web perquè tots els partits puguin consultar-lo.

Els fanals s'agrupen en lots per agilitzar l'assignació, permetent als partits seleccionar trams de carrer o zones properes enlloc de fanals individuals. Cada lot representa un bloc continu d'entre 1 i 10 fanals, facilitant la gestió i fent que l'assignació automàtica sigui més eficient i equitativa:

  • Els partits poden establir un ordre de preferència per cada lot seleccionat, assignant una categoria d’1 a 5 segons el seu interès.
  • Els lots no seleccionats només s’assignaran al partit si no hi ha altres opcions disponibles.
  • Tots els fanals d’un lot adquireixen el mateix ordre de preferència i no es poden seleccionar de forma individual.

L’algorisme d’assignació d’espais electorals s’ha dissenyat per garantir una distribució equitativa, seguint una sèrie de passos lògics:

  1. Selecció del partit. L’algorisme tria un partit; l’ordre el determina els vots rebuts a les últimes eleccions del mateix tipus, començant pel més votat.
  2. Selecció de l’espai electoral. L’algorisme busca els espais electorals seleccionats pel partit que encara no han estat assignats i tria el que té una categoria de prioritat més alta. Si hi ha diversos espais amb la mateixa categoria (igual preferència), l’algorisme aplica el següent criteri:
    1. Si el partit ha indicat un ordre dins la categoria de preferència, tria el que està més amunt en la llista de preferència.
    2. Si el partit no ha establert un ordre dins la categoria de preferència, en tria un de manera aleatòria.
  3. Assignació del bloc. L’algorisme assigna l’espai electoral seleccionat. En cas de tractar-se d’un bloc de fanals, l’algorisme descompta el nombre de fanals del bloc al total de fanals que el partit té pendent d’assignar.
  4. Repetir fins completar la quota. L’algorisme repeteix els passos anteriors fins que al partit se li han assignat un mínim de 25 fanals o fins que ja se li han assignat tots els fanals que li corresponen.
  5. Passar al següent partit. Un cop complerta l’assignació del partit anterior, l’algorisme passa al següent partit seguint l’ordre dels resultats de les últimes eleccions del mateix àmbit i repeteix el procés (passos 2,3 i 4). Això es fa fins que tots els partits han rebut la seva assignació d’emplaçaments i fanals.

Aspectes jurídics

  • El sistema compleix la normativa electoral, que requereix que la distribució d’espais per a la propaganda electoral es faci seguint els resultats de les eleccions anteriors.

Aspectes tecnològics

  • La part del client web està desenvolupada en JavaScript utilitzant biblioteques de codi font obert. La part de backend utilitza un servidor de mapes i alguns serveis web que es connecten a les bases de dades que contenen la informació de fanals i emplaçaments, partits polítics i les seleccions que aquests han fet.

Aspectes organitzatius

  • Els representants dels partits polítics, la Junta Electoral i el personal tècnic de l'Ajuntament ja no han de fer reunions presencials per seleccionar els espais electorals. Tot el procés es gestiona de manera digital.

Actors i col·laboradors

Els actors clau i col·laboradors, tant públics com privats, que han estat indispensables per aconseguir dur a terme el projecte són:

  • Servei de Tecnologies i Sistemes d'Informació
  • Unitat d'Estadística, gestió de població i processos electorals

Beneficis i impactes

Per a l’Ajuntament

  • Millora de l’eficiència. El sistema automatitza l’assignació d’espais, reduint significativament el temps que els treballadors municipals i els representants polítics han de dedicar al procés. A més, permet reutilitzar seleccions anteriors, accelerant futures assignacions.
  • Major transparència. Cada partit pot accedir a la plataforma web per descarregar tant el seu propi mapa, amb els emplaçaments assignats, com un mapa global amb les assignacions dels altres partits, assegurant un procés clar i verificable per tothom.
  • Flexibilitat davant de canvis. El sistema pot adaptar-se ràpidament als canvis que dicti la Junta Electoral Central en els percentatges corresponents a cada formació, sense necessitat de modificar manualment l’assignació.
  • Facilitat d’accés als partits polítics. Els representants de les candidatures no han d’estar presents en un lloc i durant un horari fix per fer la selecció. Poden accedir a l'aplicació en qualsevol moment i des de qualsevol lloc mentre dura el període de selecció.
  • Optimització del procés de selecció. Els partits poden seleccionar els emplaçaments de forma més meditada i col·laborativa, evitant fer-la de forma immediata i permetent que més persones del partit participin en la decisió.
  • Reducció de conflictes. L'eliminació de reunions presencials i la possibilitat de fer la tria de manera asincrònica redueix tensions entre els partits, ja que es minimitzen les disputes per l'assignació d'espais.
  • Accés immediat als resultats. Després de la finalització del procés d’assignació, cada partit pot consultar els resultats immediatament, sense haver d’esperar comunicacions oficials.

Per a la societat

  • Beneficis mediambientals. Es redueix la contaminació produïda pels vehicles en eliminar els desplaçaments.

Costos

El projecte s’ha desenvolupat íntegrament amb recursos propis.

Elements clau en la gestió del canvi

Els aspectes més importants a tenir en compte en el procés de gestió del canvi són:

  • Es realitza una reunió prèvia amb els representants dels partits polítics per formar-los en l'ús de l'eina i informar-los del nombre d'emplaçaments que se'ls ha assignat.

Indicadors d'èxit

Els indicadors SMART que evidencien la consecució dels objectius previstos són:

  • Reducció del temps invertit per part del personal municipal i representants dels partits polítics. El temps de reunió entre totes les parts s’ha reduït de 5 hores a una reunió de mitja hora, per recordar el funcionament a les formacions i explicar alguna millora implementada a l’aplicació.

Barreres i fracassos

Cal considerar els aspectes que poden posar en perill l'èxit de la solució i com superar-los:

  • Manca de comprensió del sistema. És necessari realitzar sessions de formació presencial als representants polítics perquè entenguin bé el funcionament del sistema d’assignació. En aquest sentit, s’ha anat millorant la usabilitat de l’aplicació i es proporciona formació pràctica.
  • Limitacions en el control de la selecció d’emplaçaments. Després del primer procés electoral, es va haver d’ajustar la selecció d’emplaçaments per tal de donar més control als partits sobre l’ordre de preferència dels emplaçaments.

Replicabilitat

Amb el suport tècnic adequat, la solució pot ser implementada de manera eficient en altres administracions locals.

Et pot interessar…

Gestió i govern obert amb Sistemes d’Informació Geogràfica

Transformació de les dades de què disposa l’Ajuntament en coneixement útil per prendre millors decisions en la gestió municipal i posar-les a l’abast de la ciutadania de forma senzilla i entenedora.

Bona pràctica

Servei telefònic d’assistència i acompanyament en la tramitació electrònica

Acompanyament integral, personalitzat i immediat en la realització de tràmits electrònics.

Bona pràctica

Meses de contractació públiques telemàtiques

Augmentar la transparència i la confiança en les licitacions públiques.

Bona pràctica