Gestió centralitzada dels censos municipals

Iniciativa innovadora

Ajuntament de Tarragona

Felipe Ruiz

Nivell de maduresa

Què mesurem?
1
2
3
4
5
Digital Obert Personalitzat i proactiu Avaluació i rendiment de comptes Intel·ligent
Centralitza la gestió dels registres i censos municipals en una sola eina web, eliminant la dispersió i la redundància de dades i facilitant-ne la consulta, l’actualització i l’explotació de manera segura i eficient.

Problema

Com molts altres ajuntaments, Tarragona es trobava amb una gestió de dades fragmentada i poc eficient. Els censos i registres municipals, que no disposen de cap tramitació específica ni circuit administratiu propi, es mantenien amb formats i aplicacions diverses (Word, Access, Excel, arxius en paper o aplicacions ad-hoc i externes). Aquesta dispersió generava informació duplicada i incoherent, amb dificultats per garantir-ne l’actualització, la consistència i, en definitiva, una visió única de la dada. A més, la manca d’integració entre sistemes dificultava l’explotació de les dades i en limitava l’ús com a suport a la presa de decisions. Tot plegat, configurava un model insostenible, basat en processos manuals poc segurs i amb un elevat risc d’errors.

Solució

L’Ajuntament de Tarragona ha desenvolupat CensAT, una aplicació pròpia per a la gestió i digitalització dels censos municipals. La solució centralitza tots els registres en una sola plataforma i ofereix un entorn web intuïtiu, amb un format similar a Excel, que permet consultar i actualitzar dades de manera senzilla. A més, estableix una única font de dades, actualitzada i compartida per tots els departaments.

Usuaris finals

Personal tècnic i administratiu dels diferents departaments municipals

Tecnologia

  • Desenvolupament web (frontend i backend)
  • Bases de dades relacionals
  • APIs d’integració

Estat

Implantat. Sistema en funcionament des de gener de 2020.

twitter icon LinkedIn icon

Descripció

CensAT és una aplicació de gestió de censos desenvolupada per l’Ajuntament de Tarragona per digitalitzar i centralitzar els registres municipals. L’eina permet definir i dissenyar censos estructurats en entitats i facilita que els usuaris puguin consultar, crear, modificar i eliminar dades de forma senzilla.

Les funcionalitats específiques que ofereix CensAT són:

  • Definir i dissenyar censos estructurats en entitats i camps de dades diverses (text, numèric, data, imatge, document, relacions, geolocalització...).
  • Mantenir i explotar dades de manera centralitzada, amb opcions de cerca, ordenació i recompte.
  • Controlar la seguretat i l’accés mitjançant rols i permisos.
  • Integrar-se amb altres sistemes municipals: ERP corporatiu, Web services públics (Cadastre), altres aplicacions corporatives (Hub de dades), LDAP corporatiu, Gestor documental Alfresco.
  • Generar informes, llistats i documentació personalitzada segons criteris i filtres definits per l’usuari.
  • Gestionar l’enviament massiu de comunicacions via correu electrònic, permetent informar col·lectius específics o segments de dades seleccionats.
  • Mantenir una auditoria activa de qualsevol canvi a les dades, garantint la traçabilitat, la transparència i la responsabilitat en la gestió de la informació.
  • Mantenir relacions entre censos, assegurant així la dada única i evitant la replicació d’informació ja censada, fet que millora la coherència i la integritat de les dades municipals.
  • Càrrega massiva de les dades en altres suports cap a la entitat seleccionada.

Aspectes jurídics

  • El sistema compleix amb el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) i la LOPDGDD (RAT del tractament). Mesures aplicades: CensAT garanteix el control d’accés mitjançant rols i permisos, i manté registres d’auditoria per assegurar la responsabilitat.
  • L’aplicació s’executa sobre la infraestructura pròpia de l’Ajuntament, que compleix l’Esquema Nacional de Seguretat (ENS).

Aspectes tecnològics

  • El sistema s’allotja sobre infraestructura pròpia de l’Ajuntament, basada en servidors CentOS i Apache, sense dependència de serveis externs, cosa que assegura el control total sobre la seguretat, la disponibilitat i l’evolució de l’aplicació.
  • L’aplicació està construïda amb una arquitectura web de frontend i backend que separa la lògica de negoci de la interfície d’usuari i facilita el manteniment i l’evolució del sistema.
    - El backend està desenvolupat amb el framework Laravel (PHP) i utilitza MySQL, com a base de dades relacional, aportant seguretat, escalabilitat i estabilitat al sistema.
    - El frontend està desenvolupat amb tecnologies web estàndard (HTML, CSS3, jQuery, Bootstrap) i amb Vue.js que permet oferir una experiència d’usuari més interactiva i intuïtiva.
  • El sistema disposa d’una API pròpia d’integració que facilita la interoperabilitat amb sistemes interns i externs municipals (ERP TAO, Alfresco, intranet CIS, Google Maps, etc.).
  • La gestió d’usuaris i la seguretat d’accés es basen en l’autenticació corporativa LDAP i també permet la creació d’usuaris externs a l’organització si escau.

Aspectes organitzatius

  • El projecte no ha comportat canvis de rols, però sí un canvi cultural: el personal deixa de treballar amb fulls de càlcul dispersos i passa a gestionar dades en una eina comuna.
  • Es requereix formació inicial per entendre el funcionament del sistema i aprofitar les seves funcionalitats.

Actors i col·laboradors

Els actors clau i col·laboradors, tant públics com privats, que han estat indispensables per aconseguir dur a terme el projecte són:

  • Servei de Tecnologies de la Informació de l’Ajuntament de Tarragona, impulsor i desenvolupador principal.
  • Diferents departaments municipals que participen en la definició dels censos, validen l’estructura de les dades i utilitzen la solució en el seu dia a dia.
  • Proveïdors externs de tecnologia que donen suport en les fases inicials de desenvolupament i en la integració amb altres aplicacions municipals.

Beneficis i impactes

Per a l’Ajuntament

  • Reducció del temps i dels errors en la gestió de dades gràcies a la centralització i eliminació de duplicats.
  • Major seguretat i traçabilitat en l’accés a la informació, amb rols i permisos que controlen qui pot fer què.
  • Estalvi de recursos mitjançant la integració amb altres aplicacions municipals i l’ús compartit de la informació entre departaments.
  • Facilita la definició d’una governança de les dades eficient.
  • Agilitat i rapidesa en el desplegament de nous models de dades i noves solucions de gestió municipal.

Per a la ciutadania

  • Millora del servei públic. Tràmits més àgils i resolució més ràpida de les gestions municipals, gràcies a la disponibilitat d’informació actualitzada i única.
  • Decisions municipals millor informades i basades en dades fiables, que repercuteixen en serveis més ajustats a les necessitats reals.
  • Millores en la transparència. Permet gestionar de forma centralitzada les dades que es publiquen al portal de transparència.

Per a la societat

  • Foment del govern obert i la transparència, facilitant l’explotació i la reutilització de dades públiques.
  • Avenç cap a una administració més eficient i sostenible, amb processos digitals que redueixen l’ús de paper i la fragmentació de sistemes.

Costos

Les despeses associades a la implantació de la solució són:

  • El desenvolupament inicial s’ha realitzat principalment amb recursos interns del Servei de Tecnologies de la Informació, amb suport puntual de contractes menors per a integracions i desplegaments.
  • Els costos de manteniment i evolució estan integrats dins dels serveis TIC municipals i no generen despeses addicionals recurrents.
  • No es disposa de dades concretes sobre el pressupost global.

Elements clau en la gestió del canvi

Els aspectes més importants a tenir en compte en el procés de gestió del canvi són:

  • Implicació activa dels departaments en la definició i disseny dels censos, per assegurar que l’eina respongui a les necessitats reals de gestió.
  • Formació inicial i suport continuat al personal, per garantir l’adopció i l’ús efectiu de la plataforma.
  • Comunicació clara dels beneficis del projecte, posant en valor l’estalvi de temps, la reducció d’errors i l’eficiència en la gestió, per reduir resistències al canvi.
  • Implantació progressiva amb incorporació gradual de nous censos i funcionalitats, per reduir resistències i facilitar l’adaptació.
  • Visibilització de resultats ràpids i tangibles, per reforçar la confiança del personal i consolidar el canvi cultural cap a una gestió de dades comuna.

Indicadors d'èxit

Els indicadors SMART que evidencien la consecució dels objectius previstos són:

  • Nombre de censos a CensAT en relació amb el total de censos existents a l’Ajuntament.
    • Actualment en producció 65 censos i 440 entitats amb les que es dona servei a les necessitats de l’Ajuntament.
  • Percentatge de registres migrats correctament des d’arxius dispersos.
  • Reducció del temps dedicat a actualitzar i mantenir dades en comparació amb el sistema anterior.
  • Percentatge de departaments municipals que utilitzen activament la plataforma de manera transversal.
  • Nombre d’integracions operatives amb altres sistemes municipals (ERP, gestió documental, mapes, etc.).
  • Grau de satisfacció del personal usuari amb l’eina.
  • Nivell de coherència i qualitat de les dades (reducció d’inconsistències i duplicats detectats).

 

Barreres i fracassos

Cal considerar els aspectes que poden posar en perill l'èxit de la solució i com superar-los:

  • Resistència inicial a abandonar les eines utilitzades. El desconeixement es va resoldre amb sessions de formació pràctiques, comunicació dels beneficis i una implantació progressiva que va permetre guanyar confiança a mesura que es veien resultats. A més, es va realitzar una càrrega massiva des d’aquestes eines cap a CensAT.
  • Necessitat d’un bon disseny inicial dels censos i de la seva estructura. Es va abordar implicant els departaments en la definició dels models de dades i establint una metodologia comuna de disseny i validació abans de la seva posada en marxa.
  • Dependència de la col·laboració dels departaments per mantenir dades actualitzades. Es va superar designant responsables de cada cens i establint mecanismes de seguiment periòdic de la qualitat de les dades.
  • Limitació de recursos tècnics interns per al desplegament i manteniment.
  • Complexitat en les integracions amb altres sistemes municipals. Es va gestionar amb el desenvolupament d’una API pròpia i amb un treball coordinat amb els proveïdors de les aplicacions existents.

Replicabilitat

CensAT és una solució altament replicable en altres ajuntaments que tinguin problemes similars de dispersió i incoherència de dades. El model de centralització i estandardització de censos es pot adaptar fàcilment a diferents contextos municipals, sempre que es compleixin unes condicions mínimes:

  • Disposar d’un servei TIC propi o de suport extern amb capacitat per instal·lar i mantenir l’aplicació.
  • Definir prèviament els censos i les persones responsables de cada departament, per garantir la qualitat i l’actualització de les dades.
  • Planificar una implantació progressiva, començant amb pocs censos d’alt impacte i ampliant gradualment el sistema.
  • Preveure integracions amb aplicacions municipals existents (ERP, gestió documental, intranets) mitjançant APIs o serveis web.

A més, l’ús de tecnologies web estàndard i programari lliure redueix costos i facilita la sostenibilitat de la solució en entorns municipals de qualsevol mida.

Actualització

Data de publicació: novembre 2025

Et pot interessar…

Pla d’Actuació Municipal interactiu

Instrument estratègic que permet planificar i fer el seguiment de les actuacions de govern i publicar la informació de forma entenedora, facilitant el rendiment de comptes a la ciutadania.

Iniciativa innovadora

Agents TIC per capacitar digitalment la ciutadania

Garanteix l'accessibilitat a les eines digitals, acompanyant les persones que, per diferents raons, no usen la tecnologia en el seu dia a dia i capacitant-les per a que ho puguin fer en la seva relació amb l'administració electrònica i també en el seu entorn personal.

Bona pràctica

Assignació automatitzada d’emplaçaments de propaganda electoral

Simplifica el procés de repartiment de fanals i espais gratuïts per a la propaganda electoral, realitzant les assignacions de manera fàcil i transparent.

Iniciativa innovadora